فاوا و آموزش
 
فناوری و اطلاع رسانی در آموزش
Design by : NazTarin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





مفهوم شبکه‌ی اجتماعی مجازی در سال 2004 با حضور شبکه‌ی اورکات[1] تحت مالکیت شرکت گوگل در میان کاربران ایرانی وارد شد و به‌سرعت مورد توجّه قرار گرفت. چندی بعد، فیلتر شدن اورکات این اقبال را از میان برد. اولین شبکه‌ی اجتماعی مجازی ایرانی، کلوب[2] است. این شبکه به­دلیل دارا بودن بسیاری از ویژگی­ها و استانداردهای شبکه‌های اجتماعی مجازی جهانی، همواره مورد اقبال کاربران داخلی بوده و در سال­های اخیر نیز از جمله پایگاه­های اینترنتی برتر داخلی بوده است. در این شبکه، امکانات متنوّعی از جمله بازی آنلاین، اتاق­های گفت­گو به تفکیک موضوعی و امکان مشاهده‌ی تعداد افراد آنلاین در کل شبکه بدون ایجاد کاربری در آن می‌باشد. دنبالر[3] نیز از جمله میکروبلاگ­های اجتماعی ایرانی است که سرعت بسیار بالایی دارد. در این میکروبلاگ هر کاربر می‌تواند پستی را به طور 1000 کاراکتر ارسال کند. کاربر برای به­روز رسانی صفحه‌ی شخصی خود در دنبالر می‌تواند علاوه بر اینترنت، از سرویس پیام کوتاه[4] و نیز GPRA تلفن همراه استفاده کند. از دیگر شبکه­های اجتماعی مجازی ایرانی می‌توان به فیس­نما[5]، پارس­کلوپ[6]، آشیون[7]، فرندفا[8]، یوپلاس[9]، ویوان­فیس[10]، آی­تگ[11]، فیس­فید[12]، انجمن، مرجع متخصّصین و ... اشاره کرد (خجیر، حسین­نظر، 1392).

انواع شبکه‌های مذکور با وجود تفاوت­های ساختاری و کارکردی‌شان، ویژگی­های مشترکی دارند که آن‌ها را از دیگر خدمات اینترنتی متمایز می‌کند:

1- ابزارهای پیشرفته برای به اشتراک گذاشتن محتوای دیجیتالی (متن­ها، تصاویر، ویدئوها، برچسب­ها و ...) بین اعضای شبکه؛

2-  ابزارهای پیشرفته برای ارتباط اعضا و اجتماعی کردن آن‌ها؛

3-  ماهیت مشارکت آزاد و امکان فعّالیت در مقیاس بزرگ؛

4-  محدوده‌ی عظیم مطالب موضوعی و توانایی بایگانی داده‌ها؛

5-  دسترسی آزاد به برخی داده‌های عمومی درباره­ی کاربران و رفتارشان؛

6-  کیفیت­های جدید از تعامل نسبتاً زیاد (شهابی، بیات،1391).

سایت­های شبکه­ی اجتماعی مطابق مطالعات بین‌المللی، باعث ایجاد فرصت‌هایی برای کاربران در سه سطح تعاملات، اطّلاعات و ارتباطات می‌شوند. بهره‌مندی از این فرصت­ها در شبکه‌های مختلف بنا به انگیزه، نیاز و نوع مصرف کاربران متفاوت است. هم­چنان­ که با ظهور اینترنت محققان زیادی برای درک چرایی، نحوه و میزان استفاده‌ی کاربران از اینترنت و تحلیل خرسندی افراد از برآورده شدن نیازها از رویکرد مخاطب - محور «بهره‌مندی و خرسندی» که قائل به فعال بودن مخاطب است، بهره گرفتند، درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز رویکرد پژوهشی مذکور می‌تواند راهگشا باشد. جست­جوی اطّلاعات نیز معمولاً یکی از دلایل استفاده از شبکه‌ها در نظر گرفته می‌شود. این جست­جوی اطّلاعاتی، دنبال کردن رویدادی طولانی­تر از آن­چه که در رسانه‌های سنتی ارائه می‌شود و در نهایت عادت کردن از مواردی است که کاربران به شبکه‌ها جذب می‌شوند (لیتچ و وارن[13]، 2009). سورین و تانکارد[14] (2001) در کتاب خود کارکردهای اجتماعی و روان­شناختی رسانه‌های جمعی را در پنج دسته‌ی شناختی (کسب اطّلاعات، آگاهی و شناخت)، عاطفی (تجارب عاطفی، لذّت بخش یا زیبایی­شناسانه)، گرایش و تمایل شخصی، نیاز­های انسجام بخش شخصی (تقویت اعتبار، اعتماد، ثبت و پایگاه) و نیازهای فرار از تنش (فراغت و آسایش) بیان کرده­اند. در همین زمینه جسیکا هیلبرمن[15](2009) معتقد است؛ امروزه بسیاری از جوانان به فعّالیت­های اجتماعی شبکه‌ای اشتغال دارند و برای ساختن زندگی خود از روابط و مناسبات اینترنتی استفاده می‌کنند. فعّالیت در شبکه‌های اجتماعی دربرگیرنده‌ی همه‌ی ابعاد زندگی است (به نقل از بشیر، افراسیابی، 1391).

 



[1] Orkut

[2] Cloob

[3] Donbaler

[4] SMS

[5] Facenama

[6] Parsclube

[7] Ashioon

[8] Friendfa

[9] You Plus

[10] Vivan Face

[11] Itag

[12]Facefeed

[13]Leitch, S., Warren, M.

[14] Severin, W., Tankard, J

[15] Jessica Hilberman.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 بهمن 1394برچسب:, توسط ابراهیم آریانی


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 بهمن 1394برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

همانند سایر پدیده‌های نوظهور، در مورد شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز تعریف جامعی که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد. آن­چه مورد توافق است امکان برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن محتوا در این‌گونه شبکه‌ها از طریق ایجاد یک پروفایل و مرتبط نمودن آن با دیگران به‌منظور ساختن یک شبکه‌ی شخصی است. هرچند ماهیت، فهرست علائم و اصطلاحات هر سایت ممکن است با دیگری متفاوت باشد (نیلاملر، چیتا[1]، 2009). هایدمن[2](2010) پژوهشگر آلمانی شبکه‌های اجتماعی مجازی معتقد است: «شبکه‌های اجتماعی مجازی نوعی از الگوهای تماس هستند که در آن‌ها تعامل­ها و ارتباطات بین عوامل شبکه‌ای توسط یک پایگاه فنّی و زیرساخت اینترنت مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. در این‌گونه شبکه‌ها هدف، علاقه یا نیاز مشترک می‌تواند عنصری پیوند دهنده باشد که باعث می‌شود تا عوامل مرتبط حتّی بدون حضور فیزیکی احساس کنند که در یک اجتماع و جمع حقیقی قرار گرفته‌اند (ص:2)».

از سال 1995 تاکنون صدها سایت شبکه‌ی اجتماعی با قابلیت­های مختلف فنّی و رویکردهای متنوّع اجرایی به­وجود آمده‌اند که علایق و رسالت­های متفاوتی را پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از شبکه‌ها افکار شخصی را نشر می‌دهند حال آن­که شبکه‌های دیگر بر ارتباطات خانوادگی، دوستانه، دانشگاهی یا کاری متمرکز می‌شوند، موضوعات خبری مطرح روز را نشان می‌دهند، علایق اعضا را مشخص می‌کنند یا این­که همه‌ی این امور با هم ترکیب می‌شوند؛ اما در حالت کلّی می‌توان بیان کرد که طراحی اصلی و پشت پرده‌ی تمامی شبکه‌های مجازی مشابه هم بوده و مطابق سیستم گلوله­برفی عمل می‌کنند. بدین معنی که به­دنبال یک ثبت نام در شبکه که می‌تواند برخاسته از میل شخصی یا دعوت یکی از اعضای قبلی صورت گیرد، یک کاربر اقدام به ساختن پروفایل شخصی می‌کند که در آن، مضاف بر اطّلاعات مرسوم دموگرافیک نظیر سن، شغل و اطّلاعات ارتباطی مثل نام و آدرس، نکاتی درباره‌ی قابلیت­های خاص، علایق، گرایش­های فکری و اعتقادی وی نیز درج می‌شود. پس از ایجاد پروفایل و تکمیل مراحل عضویت، کاربران با مشارکت در فضای دوستان خود و با کمک قابلیت­های چندرسانه­ای سایت هم­چون گذاشتن عکس، متن، محتوا یا لینک به محتواهای بیرونی و ... فضای خود را توسعه می‌دهند. در حال حاضر صدها سایت شبکه­ی اجتماعی با قابلیت­های مختلف وجود دارد و شامل پروفایل­های نمایانی است که فهرست کاربرهای سیستم را نشان می‌دهد و میلیون­ها کاربر توجّه­شان را به آن‌ها معطوف کرده و این سایت­ها را در زمره‌ی کارها و فعّالیت­های روزانه‌شان قرار داده‌اند. این شبکه‌ها امکانات فنّی متفاوتی دارند. عنوان شبکه‌ی اجتماعی مجازی با قالب امروزی برای نخستین­ بار در سال 1960 در دانشگاه ایلینویز در ایالات متحده‌ی آمریکا مطرح شد (افراسیابی، 1392) پس از آن ظهور سایت‌های شبکه‌ی اجتماعی در سال 1995 با سایت هم‌کلاسی[3] که به اعضا کمک می‌کرد دوستان دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه را پیدا کنند کلید خورد.

  وب سایت­های شبکه­ی اجتماعی به‌صورت کنونی با فعّالیت­ها و زمینه‌های متفاوت از سال 1997 با ظهور شبکه‌ی اجتماعی سیکس‌دگریس[4] که طلایه‌دار پایگاه‌هایی به معنای مدرن است، به­وجود آمد. این شبکه از نخستین پایگاه‌هایی بود که به کاربرانش اجازه‌ی ایجاد پروفایل، دعوت از دوستان، سازمان‌دهی گروه و دیدن پروفایل دیگر کاربران را می‌داد. تا سال 2002 یعنی در دوران طفولیت شبکه‌های اجتماعی مجازی، وب سایت‌های شبکه‌ی اجتماعی دیگری با امکانات جدید هم­چون ایشین اونیو[5]، میگنته[6]، بک­پلانت[7]، کای­ورلد[8] و غیره پدید آمدند که افراد را به ایجاد صفحات تخصصی، حرفه‌ای، دوست­یابی و شخصی ترغیب می‌کردند؛ اما دوران رشد و فراگیر شدن آن‌ها با نسل جدید این شبکه‌ها و پدید آمدن سایت‌هایی چون ریز[9] و فریندستر[10](2002) در امور تجاری، لینکدین[11] برای تجّار حرفه‌ای، مای اسپیس[12] برای سرگرمی و امور هنری و کوچ‌سرفینگ[13] در امور مسافرت (2003)، فیس‌بوک[14] برای دانشجویان‌ دانشگاه هاروارد، اورکات[15] برای دوستان دوران تحصیل، فلیکر[16] در حوزه‌ی هنری، داگ­ستر[17] و کت­ستر[18] برای حیوانات (2004)، یوتیوب برای فیلم و عکس، یاهو [19]360 و ببو[20] برای ارتباط عموم (2005)، مای‌چرچ[21] برای مسیحیان و فیس‌بوک[22] برای عموم (2006) و چندین شبکه‌ی دیگر، ادامه یافته و تخصصی شدن آن‌ها سرعت گرفت و کاربری شبکه‌ها از یکدیگر متمایز شد. هرچند تفاوت اساسی شبکه‌های اجتماعی مجازی با یکدیگر را می‌توان در این نکته جست­جو کرد که پشتیبانی از روابط شبکه‌ای آن‌ها معطوف به مسائل فردی یا غیر فردی کاربران است (بوید، الیسون، 2007).

در جدول 2-1 مراحل رشد و تکامل معنا و مفهوم شبکه‌های اجتماعی آمده است.

 

جدول 2-1: مراحل رشد و تکامل شبکه‌های اجتماعی

سال

وضعیت

1940

معرفی مفهوم شبکه‌های اجتماعی

1960

معرفی مفهوم شبکه‌های اجتماعی مجازی

1997

ظهور نخستین شبکه‌ی اجتماعی مجازی

2002 به بعد

انفجار اطّلاعات در وب سایت­های شبکه‌ی اجتماعی

2005

تدوین قوانین برای شبکه‌های اجتماعی

 

2006 به بعد

گسترش روز افزون کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت­های شبکه‌های اجتماعی و هم­چنین اتصال سایر سایت­ها به شبکه‌های اجتماعی

2008 به بعد

متنوّع سازی امکانات شبکه‌ها

اقتباس از (جعفرپور، 1390: 112)

 



[1] Neelamalar, M., Chitra, P.

[2] Heidemann, J.

[3] Classmate.com

[4] SixDegrees.com

[5] AsianAvenue

[6] Migente

[7] BlackPlianet

[8]Cyworld

[9] Ryze

[10] Friendster

[11] Linkedin

[12] Myspace

[13] Coach Serfing

[14] Facebook

[15] Orkut

[16] Flicker

[17] Dogester

[18] Catster

[19] Yahoo!360

[20] Bebo

[21] My Church

[22] Facebook


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 بهمن 1394برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

واژه انیمیشن به معنی جان بخشیدن و تحرک دادن است. این واژه هنگامی کاربرد یافت که انسان توانست برای اولین بار، تصاویر ثابت را به تصاویر متحرک تبدیل کند و به آن ها جان بدهد. ساده ترین تعریف انیمیشن در فارسی (تصاویر متحرک) است که البته خود واژه انیمیشن بیشتر به کار می رود.

برای تولید انیمیشن های کامپیوتری نرم افزارهای زیادی وجود دارد که دو نمونه از آن ها Flash و Swishmax است.

برای تولید انیمشن­های SWF نرم افزارهای زیادی وجود دارد. از جمله Adobe Flash که نرم افزار رسمی تولید فایل­های SWF است. اما دلایل زیر موجب برتری نرم افزار Swishmax شده است.

1. کار با نرم افزار Swishmax بسیار آسانتر از Adobe Flash است. پیچیدگی­های زیاد Adobe Flash گاهی باعث می شود کاربران از یادگیری آن منصرف شوند. در واقع Swishmax یکی از ساده ترین نرم افزارهای تولید انیمیشن است.  

2. Swishmax نرم افزار قدرتمندی است و کارایی هایی بسیاری دارد و اکثر این کارایی ها را می توان به راحتی به خدمت گرفت.

3. بر خلاف بیشتر نرم افزارهای موجود، از زبان فارسی پشتیبانی می کند و احتیاج به فارسی ساز ندارد.

4. همه فرمت های استاندارد را پشتیبانی می کند. انواع فرمت های تصویری را می توان به آن وارد کرد و خروجی های متنوعی هم می دهد.

5. بدون این که ما را با پیچیدگی های تولید انیمیشن درگیر کند، همه کارها را پشت پرده انجام می دهد و ما با کم ترین زحمت، بیشترین نتیجه را می گیریم.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 بهمن 1394برچسب:, توسط ابراهیم آریانی